ДУМАТА служи за назоваване на нещо :предмет, признак на предмета или негово действие. Разделя се на СРИЧКИ ,в зависимост от гласните които съдържа /ма-ма,у-чи-ли-ще,дом/ ПРЕНАСЯНЕТО на част от думата става като се раздели на срички и се спазва правилото,че не може да се оставя или пренася сричка от една буква/слон,ри-ба,ба-рабан,бара-бан,оби-ча/.
ГЛАВНИ букви пишем В НАЧАЛОТО на изречението и на ИМЕНА на хора ,реки ,градове......
/В града дойде цирк. Владимир,Искър,Червен бряг,България..../Думите свързани по смисъл образуват ИЗРЕЧЕНИЕ ./Столицата на България е София . /Чрез СЪОБЩИТЕЛНОТО изречение съобщаваме нещо.В края му се пише ТОЧКА ./Аз обичам България ./Чрез ВЪПРОСИТЕЛНОТО изречение задаваме въпрос . В края му се пише ВЪПРОСИТЕЛЕН знак .
/Ще ходиш ли в парка ? /УДИВИТЕЛНИЯТ знак се поставя , когато с изречението изразяваме чувство или издаваме заповед . / Ох, боли ме гловата от учене ! Не пресичай улицата ! / Изреченията свързани по смисъл образуват ТЕКСТ . Всеки текст има ЗАГЛАВИЕ .
СЪЩЕСТВИТЕЛНИ ИМЕНА - това са думите ,с които назоваваме предмети,животни ,хора или техните имена.Те могат да бъдат : нарицателни , собствени и умалителни /куче , Шаро ,кученце /.Откриваме ги с въпрос :Какво е това ? Кой е този ? . Определяме им род и число:
м.р. -самолет,ученик/един/,ж.р. -роза,ученичка/една/,ср.р. -колело,дете/едно/,ед.ч. -град,
мн.ч. -градове .
ПРИЛАГАТЕЛНИ ИМЕНА - това са думите ,с които назоваваме качество или признак на предметите .Те се СЪГЛАСУВАТ със същ. имена - приемат рода и числото им и образуват
СЛОВОСЪЧЕТАНИЯ - червена роза ,умно дете , роден град , палави деца .Определяме им род и число.Откриват се с въпросите : Какъв ? , Каква ? , Какво ? , Какви ? -голям,сладък,
красив,добра,прекрасна,слаба,буйно,гладно ,малко,трудолюбиви... .
ГЛАГОЛ - това са думите с които назоваваме действие или състояние на предметите. Откриват се с въпросите : Какво прави ? , Какво правят ? Определяме им лице ,число и вре-
ме .За целта си помагаме с думите : Аз-за 1л.,ед.ч. ,Ти -2.л.,ед.ч.,Той,Тя,То - 3л.,ед.ч.,Ние-
1л.,ед.ч.,Вие -2л.,ед.ч.,Те -3л.,ед.ч. .
ед. ч. мн. ч.
1л.уча 1л.учим
2л.учиш 2л.учите
3л.учи 3л.учат
В зависимост от това кога се извършва действието : в момента на говорене -СЕГАШНО ВРЕ-
МЕ /уча,пея,играя /,преди момента на говорене -МИНАЛО ВРЕМЕ /учих,пях,играх / или
ще се извърши след момента на говорене -БЪДЕЩЕ ВРЕМЕ / ще уча,ще пея,ще играя / .
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар